Educatie West

Hedendaagse kunst in de voormalige Amerikaanse Ambassade

Wat is hedendaagse kunst? Is kunst altijd een schilderij of een sculptuur? Welke kunstvormen ken je nog meer? Wat is een performance en waarom doen kunstenaars dat? Wat denk jij dat de kunstenaar wil vertellen met het maken van een bepaald werk? Wat zou jij doen en wat zou jij willen vertellen als je een kunstwerk maakt? Dergelijke vragen worden door leerlingen onderzocht, wanneer zij een van de exposities bij West bezoeken.

Voor 2019 hebben we een educatief programma over kunst opgezet waarbij utopische ideeën worden gecombineerd met diverse concepten die gebaseerd zijn op de ideologie van Bauhaus. Met deze combinatie hebben we een idealistisch, uitdagend en speels educatief programma gecreëerd, dat de kunstervaring zal verbinden met de maatschappe- lijke relevantie daarvan. Het programma is opgedeeld in 3 trajecten die gedurende het hele jaar 2019 parallel zullen plaatsvinden. Elk traject is aangepast voor verschillende leeftijden.




PROGRAMMAS
1 + 2 Dwarsdenkers & Beeldmakers
3 + 4 + 5 Landenmakers & Wereldreizigers
6 + 7 Beweging in tijd & Timelapse
8 Spinoza


Door middel van het vierdelige programma kunnen leerlingen de tentoongestelde werken in verband brengen met hun eigen denkbeelden en wereld. Op die manier wordt het kunstwerk telkens een brug om nieuwe concepten en betekenissen te ontdekken. Hierdoor realiseren de leerlingen zich dat kunst en leven intrinsiek met elkaar verbonden zijn. Kunstenaars zijn zeer gedreven om iets te vertellen over de wereld waarin wij leven. Kunsteducatie bij West zet een schijnwerper op een fantasie- en vindingrijke maatschappij.


1. BEELDMAKERS 8 tot 12 jaar

In het hart van het Museumkwartier in Den Haag toont West hedendaagse kunst in een uniek historisch gebouw. Leerlingen worden door een van onze educatieve medewerkers rondgeleid door de voormalige Amerikaanse ambassade om de geschiedenis en de architectonische stijl van het gebouw te ontdekken terwijl ze hedendaagse kunst bestuderen.

Tijdens de rondleiding onderzoeken en analyseren we de vorm en betekenis van de werken van diverse hedendaagse kunstenaars.
Door het brainstormen en het naar voren brengen van de verschillende concepten, worden de leerlingen uitgenodigd om actief deel te nemen aan onze workshops. Zowel in de groep als individueel bedenken de leerlingen wat ze willen vertellen met een performance, een tekening, een tekst of het maken van een driedimensionaal kunstwerk.

Wij zijn West. Tijdens onze rondleidingen wordt verteld over de geschiedenis van de voormalige Amerikaanse ambassade, de maatschappelijke en politieke relevantie en de veranderingen die in de loop der tijd hebben plaatsgevonden. We presenteren doorlopende en tijdelijke tentoonstellingen. Het educatieve programma wordt aangepast de tentoonstellingen.

Voor wie?
Beeldmakers: Basisonderwijs — 8 tot 12 jaar


2. DWARSDENKERS 12 tot 18 jaar

In het hart van het Museumkwartier in Den Haag toont West hedendaagse kunst in een uniek historisch gebouw. Leerlingen worden door een van onze educatieve medewerkers rondgeleid door de voormalige Amerikaanse ambassade om de geschiedenis en de architectonische stijl van het gebouw te ontdekken terwijl ze hedendaagse kunst bestuderen.

Tijdens de rondleiding onderzoeken en analyseren we de vorm en betekenis van de werken van diverse hedendaagse kunstenaars.
Door het brainstormen en het naar voren brengen van de verschillende concepten, worden de leerlingen uitgenodigd om actief deel te nemen aan onze workshops. Zowel in de groep als individueel bedenken de leerlingen wat ze willen vertellen met een performance, een tekening, een tekst of het maken van een driedimensionaal kunstwerk.

Wij zijn West. Tijdens onze rondleidingen wordt verteld over de geschiedenis van de voormalige Amerikaanse ambassade, de maatschappelijke en politieke relevantie en de veranderingen die in de loop der tijd hebben plaatsgevonden. We presenteren doorlopende en tijdelijke tentoonstellingen. Het educatieve programma wordt aangepast de tentoonstellingen.

Voor wie?
Dwarsdenkers: Middelbaar onderwijs — 12 tot 18 jaar




3. LANDENMAKERS 9 tot 12 jaar

Een ambassade is een officiëel kantoor van een land in een ander land. Een ambassadegebouw vertegenwoordigt dat buitenland. Zo kan je zeggen dat het een land binnen een land is. Het gebouw van de voormalige Amerikaanse ambassade is een nationaal monument. Het is in 1956 ontworpen door architect Marcel Breuer.

Voor 2019 hebben we een educatief programma opgezet, waarbij utopische ideeën worden samengebracht met de ideologie van Bauhaus. Met deze combinatie willen we een idealistisch, uitdagend en speels educatief programma creëren. Een programma dat de beleving van kunst samenbrengt met haar maatschappelijke relevantie. Wij nodigen je uit om het ambassadegebouw te ontdekken en over de geschiedenis te leren.

Jouw opdracht is om je eigen, ideale land te bedenken, een Utopia waar alles perfect is. Hoe ziet jouw ideale land eruit? Hoe ga je dat organiseren? Hoe ziet de kaart eruit? En hoe gaat het land heten?

Voor wie?
Landenmakers: Basisonderwijs — 9 tot 12 jaar




4. LANDENMAKERS 12 tot 18 jaar

Een ambassade is een officiëel kantoor van een land in een ander land. Een ambassadegebouw vertegenwoordigt dat buitenland. Zo kan je zeggen dat het een land binnen een land is. Het gebouw van de voormalige Amerikaanse ambassade is een nationaal monument. Het is in 1956 ontworpen door architect Marcel Breuer.

Voor 2019 hebben we een educatief programma opgezet, waarbij utopische ideeën worden samengebracht met de ideologie van Bauhaus. Met deze combinatie willen we een idealistisch, uitdagend en speels educatief programma creëren. Een programma dat de beleving van kunst samenbrengt met haar maatschappelijke relevantie. Wij nodigen je uit om het ambassadegebouw te ontdekken en over de geschiedenis te leren.

Jouw opdracht is om je eigen, ideale land te bedenken, een Utopia waar alles perfect is. Hoe ziet jouw ideale land eruit? Hoe ga je dat organiseren? Hoe ziet de kaart eruit? En hoe gaat het land heten?

Voor wie?
Landenmakers: Middelbaar onderwijs — 12 tot 18 jaar


5. WERELDREIZIGERS 6 tot 8 jaar

Een ambassade is een officiëel kantoor van een land in een ander land. Een ambassadegebouw vertegenwoordigt dat buitenland. Zo kan je zeggen dat het een land binnen een land is. Het gebouw van de voormalige Amerikaanse ambassade is een nationaal monument. Het is in 1956 ontworpen door architect Marcel Breuer.

In welk land ben je nog nooit geweest en waar zou je graag heen willen? Droom je van een land dat niet echt bestaat? Hoe ziet jouw droomland eruit? Tijdens deze workshop worden leerlingen aangemoedigd om te fantaseren en zich voor te stellen dat ze naar verschillende niet bestaande plekken reizen om een ‘pop-up’ paspoort vol te krijgen.

Kom en laat denkbeeldige plekken werkelijkheid worden op papier!
Ben je klaar om te vertrekken?

Voor wie?
Wereldreizigers: Basisonderwijs — 6 tot 8 jaar




6. BEWEGING IN TIJD 6 tot 8 jaar

‘Performancekunst’ is een kunstvorm waarbij elementen van theater, muziek en beeldende kunst worden gecombineerd. Dat kan overal plaatsvinden, op elke mogelijke locatie en met verschillende tijdsduur. De acties van een individu of een groep op een bepaalde plek en in een bepaalde tijd, maken het kunstwerk.

Wat is tijd? Hoe kan een eenvoudige actie een manier zijn om kunst te maken? Waarom ‘performen’ kunstenaars? In 16 opeenvolgende oefeningen ervaren leerlingen performancekunst, tegelijkertijd leren ze eigen ideeën verder te ontwikkelen. En ondertussen leren ze het werk van de Amerikaans/Taiwanese performancekunstenaar Tehching Hsieh kennen. Zoals Tehching Hsieh zei: ‘Alle kunst komt voort uit het leven’. We gebruiken deze visie om onze dagelijkse acties te overwegen en over performancekunst te praten als een hedendaagse kunstvorm.

Strike a pose! Kom en ervaar de tijd door middel van 16 oefeningen.

Voor wie?
Beweging in tijd: Basisonderwijs — 6 tot 8 jaar


7. TIMELAPSE 12 tot 18 jaar

‘Performancekunst’ is een kunstvorm waarbij elementen van theater, muziek en beeldende kunst worden gecombineerd. Dat kan overal plaatsvinden, op elke mogelijke locatie en met verschillende tijdsduur. De acties van een individu of een groep op een bepaalde plek en in een bepaalde tijd, maken het kunstwerk.

Wat is tijd als concept? Is tijd in Nederland hetzelfde als tijd in Taiwan? Duren 5 minuten altijd even lang? In deze workshop proberen we tijd te onderzoeken en ermee te spelen.

In het programma Timelapse kunnen leerlingen, in 16 opeenvolgende stappen, zelf performancekunst maken. Parallel hieraan onderzoeken zij het voorbijgaan van tijd door hun acties te analyseren. Dit op een interactieve manier, terwijl ze tegelijkertijd het werk van de Amerikaans/Taiwanese kunstenaar Tehching Hsieh leren kennen. Ervaar beweging en tijd in 16 gedachteoefeningen.

Voor wie?
Timelapse: Middelbaar onderwijs — 12 tot 18 jaar


8. SPINOZA: VERBEELDING VAN VRIJHEID

Baruch Spinoza (1632-1677) is wereldberoemd als ‘eerste moderne filosoof’. Hij pleitte voor de vrijheid van denken zonder dogma van kerk of staat. Tegelijkertijd spreekt hij ook over tolerantie, de vrijheid van meningsuiting en de relatie tussen mens en natuur.


Vandaag de dag hebben we onze vrijheid misschien wel meer nodig dan ooit. Met een praktische workshop prikkelen we de kracht van de verbeelding en ontwikkelen we een eigen filosofie door ‘artivating’. Het doel is om samen kritische en waardevolle vragen te stellen en deze op een creatieve wijze te verkennen, bestuderen en te beantwoorden. Leerlingen worden op een speelse manier geïntroduceerd in de wereld van de filosofie en de kunst. Ze leren vrij, en vanuit zichzelf, te denken zoals workshop voorstaat: ‘Think It Yourself’.

Deze begeleide conversatie stelt vragen over de rol van mensen binnen de samenleving. Hoe belangrijk zijn de begrippen autonomie, verbeelding en vrijheid? En hebben wij daar ook invloed op?


Voor wie?
‘Think It Yourself’: Middelbaar onderwijs — 12 tot 18 jaar

Doel
De leerlingen leren over en reflecteren op hedendaagse kunst. Ze maken kennis met de tentoonstellingen van West en ontdekken op een speelse manier wat hedendaagse kunst is, gaan de dialoog aan en leren hier een mening over te vormen.

Doelgroep
PO midden en bovenbouw, VO onderbouw en bovenbouw.
Focus op verbeelding, experimenteren en reflectie.
Voor wie?
Primair onderwijs – 8 t/m 12 jaar
Voortgezet onderwijs – 12 t/m 18 jaar

Van 1-15 leerlingen verplicht: 1 actief deelnemende docent.
Van 15-30 leerlingenverplicht: 2 actief deelnemende docenten.


CONTACT & INFORMATIE

Voor wie
Primair onderwijs – 7 t/m 12 jaar
Voortgezet onderwijs – 12 t/m 18 jaar

Wanneer en kosten
Dagen en tijden in overleg.
Duur van de activiteit 90 minuten
Max. aantal leerlingen per activiteit 30
Prijs € 4,00 per leerling, begeleiders gratis.

Informatie en advies
Theo Poumpalov
educatie@westdenhaag.nl
070.3925359
06.84071000